CAMPUSUL ȘCOLAR ”P. COSMA”
PENTRU UN ÎNVĂȚĂMÂNT TEHNOLOGIC DE CALITATE
PLANUL DE ȘCOLARIZARE PENTRU FILIERA TEHNOLOGICĂ, PROFILUL SERVICII (cu calificările mai sus enumerate) AL CELORLALTE UNITĂȚI DE ÎNVĂȚĂMÂNT DIN MUNICIPIUL ORADEA ȘI JUDEȚUL BIHOR
În municipiul Oradea și județul Bihor, fără a lua în calcul planul de școlarizare aprobat pentru C. E. ”P. Cosma”, pentru anul școlar 2016/17 au fost aprobate un număr de 16 clase cu un număr de 448 elevi pentru filiera tehnologică, profilul servicii cu calificările prezentate mai sus, astfel:
ÎN MUNICIPIUL ORADEA (5 clase – 140 elevi):
- C.T. “Transilvania”
§ 1 clasă (28 elevi) - Tehnician în turism și alimentație publică;
- C.T. „Mihai Viteazul”
§ 2 clase (56 elevi) - Tehnician în turism și alimentație publică;
§ 2 clase (56 elevi) - Tehnician în activități economice.
ÎN JUDEȚUL BIHOR (11 clase – 308 elevi) :
- C.T. „Al. Roman” Aleșd
§ 1 clasă (28 elevi) - Tehnician în activități economice;
§ 1 clasă (28 elevi) - Tehnician în activități de comerț.
- C.T. Vadu Crișului
§ 1 clasă (28 elevi) - Tehnician în activități economice;
- C.T. „Horia” Marghita
§ 1 clasă (28 elevi) - Tehnician în activități economice;
§ 1 clasă (28 elevi) - Tehnician în turism și alimentație publică;
§ 1 clasă (28 elevi) Tehnician în activități de comerț.
- L.T. Salonta
§ 1 clasă (28 elevi) - Tehnician în activități economice;
§ 1 clasă (28 elevi) Tehnician în turism și alimentație publică.
- C.T. „I. Ciordaș” Beiuș
§ 1 clasă (28 elevi) - Tehnician în activități economice;
§ 1 clasă (28 elevi) - Tehnician în activități de comerț.
- C.T. „Unirea” Ștei
§ 1 clasă (28 elevi) - Tehnician în activități economice.
Din analiza acestor date, rezultă următoarele concluzii cu privire la Colegiul Economic ”P. Cosma” din Oradea :
1. Pentru a asigura creșterea gradului de ocupare al campusului școlar până la 95% în următorii 4 ani trebuie să atragă din municipiul Oradea și județul Bihor 224 elevi – 8 clase ( 56 elevi/2 clase/ an școlar);
2. dispune de condițiile materiale de infrastructură și potențialul uman necesare pentru a deveni un colegiu tehnologic de elită, reprezentativ pentru întregul județ, model de bune practici la nivel național;
3. poate asigura servicii educaționale de calitate superioară pe filiera tehnologică pentru populația școlară din Oradea și județul Bihor;
4. este locul unde pot fi concentrați cei mai buni profesori, specialiști și consultanți din domeniul economic;
5. poate asigura optimizarea comunicării și colaborării cu mediul economic și de afaceri în vederea asigurării resursei de muncă pentru municipiul Oradea și județul Bihor;
6. va asigura promovarea unui set unitar de competențe ce urmează să fie dobândite de elevi pe parcursul școlarizării în corelație cu nevoile reale ce se manifestă pe piața muncii;
7. poate asigura accesul tuturor elevilor din județul Bihor la infrastructura economică, socială și culturală a municipiului Oradea;
8. va permite o mai eficientă gestionare a resurselor materiale ale familiilor elevilor navetiști și a resurselor de timp dedicate studiului și recreerii ale acestora.
ARGUMENTE ÎN FAVOAREA CONCENTRĂRII ÎNVĂȚĂMÂNTULUI TEHNOLOGIC, PROFILUL SERVICII ÎN CAMPUSUL COLEGIULUI ECONOMIC ”PARTENIE COSMA”
1. Baza materială de excepție:
- Săli de clasă – 48 săli;
- Săli profesorale – 2 (capacitate 30 profesori/sală);
- Birouri/spații administrative – 18 spații/camere;
- Cabinete/Bibliotecă 18 săli/spații) – suport în realizarea competențelor generale și a celor specifice: lingvistice, IT, specifice solicitate de partenerii economici:
- Laborator Fizică/Chimie (A-P) -1;
- Bibliotecă (B-P) -1;
- Cabinet fonetic (A și B etajul I) - 2;
- Cabinet fonetic (A și B etajul II) -2;
Cabinete TIC (A și B etajul II câte două) - 4;- Cabinet de Istorie/Geografie (A etajul I -1);
- Cabinet Socio-umane/Educație antreprenorială/Economie aplicată (B etajul I) -1;
- Sală/cabinet proiecte – naționale/europene (A etajul I) -1;
- Sală/cabinet – comisii metodice/comisii/CEAC (B etajul I) -1;
- Cabinet științe (B etajul II) -1;
- Cabinet specialități: economic/administrativ/comerț/F.E./Compania elev (A și B etajul II) - 2;
- Cabinet limbă și comunicare (A etajul II) – 1.
Stabilirea și repartizarea cabinetelor are în vedere susținerea formării competențelor necesare ocupării funcțiilor suport generate de dezvoltarea parcurilor industriale, rețelei comerciale și turistice din municipiul Oradea și județul Bihor:
· Asistent manager;
· Recepționist;
· Secretar/Funcționar administrativ;
· Reprezentant comercial;
· Administrator logistică;
· Administrator comenzi;
· Controlor conturi clienți;
· Controlor documentație;
· Specialist trezorerie;
· Specialist resurse umane;
· Tehnician merceolog;
· Agent de vânzări;
· Recepționer contractări și achiziții;
· Agent vânzări în domeniul turismului;
· Ghid turistic;
· Recepționer hotelier.
· Laboratoare specializate – formarea competențelor de specialitate, 4 săli:
o Alimentație publică/catering;
o Cofetărie/patiserie/brutărie/pizzerie;
o Tehnica servirii și tehnică hotelieră;
o Laborator de afaceri/F.E./Compania elev/Agenția de turism/Banqueting.
· Sală de sport – poate deservi două clase simultan;
· Cantină – utilizată în regim de catering diferențiat (interni - elevi cazați în campus/externi - elevi și profesori);
· Club/sală festivă/evenimente/conferințe – 150 locuri;
· Internat – 75 camere + spații de studiu și recreere (150-225 locuri în funcție de numărul de persoane cazate în cameră);
· Bloc garsoniere/apartamente cu o cameră – 17.
2. Răspunde nevoilor generate de dezvoltarea municipiului Oradea și județului Bihor ”atragerea de investitori noi și susținerea creșterii firmelor existente, îmbunătățirea continuă a serviciilor publice și atragerea fondurilor europene.”
3. Este cea mai veche și prestigioasă instituție de învățământ economic din Bihor, în 2017 se vor împlini 90 ani de existență.
4. Deschidere europeană prin proiecte, parteneriate, târguri și concursuri naționale și internaționale, îndeplinește toate condițiile necesare pentru dobândirea titlului de ”școală europeană”:
· 2010 – JA-YE Europe Banks în Action Challange (Bruxelles);
· 2011 – 2013 – Student exchange Colegiul Economic ”P. Cosma” – Sint Maarten Beveren (Belgia);
· 2011 – Târgul Firmelor de Exercițiu (Luxembourg);
· 2012 – Târgul Firmelor de Exercițiu – (New York);
· 2013 – 2014 – Târgul Gastronomic (Gyula);
· 2013 – 2015 – Proiect Comenius – ”My Heritage, Your Holiday”;
· 2013 – 2015 – Proiect Leonardo – ”Learning by Doing: How to Build an International Company”;
· 2014 – 2016 – Proiect Erasmus+ ”360 Social Entreprise”;
· 2014 – 2016 – Proiect Erasmus+ ”European Professional Experience în Gastronomy and Catering Service”;
· 2015 – 2016 Proiect Erasmus+ ”Inspiring and Developing Our Future Wealth Creators Through Entrepreneurship”;
· 2015 – 2016 – Proiect Erasmus+ ”Formarea profesorilor la standarde europene”;
· 2015 – 2016 – Proiect Erasmus+ ” European Training in Turism and Catering”;
· 2015 – 2016 – Proiect POSDRU ”Pregătirea elevilor pentru demararea și administrarea unei afaceri”;
· 2015 -2016 – Proiect POSDRU ”Skills for Jobs”.
5. Cultură organizațională bine conturată, întemeiată pe valorile specifice unei societăți democratice;
6. Deschidere și disponibilitate pentru inovare și reformă în domeniul educației, promovarea unei oferte educaționale extracurriculare moderne, ”După școală tot în școală”.
CONCENTRAREA OFERTEI EDUCAȚIONALE PENTRU FILIERA TEHNOLOGICĂ, PROFILUL SERVICII CU SPECIALIZĂRILE EXISTENTE LA COLEGIUL ECONOMIC ”P. COSMA” ORADEA
(analiză SWAT)
Puncte tari |
Puncte slabe |
|
|
Oportunități |
Amenințări |
|
|
ANALIZA P.E.S.T.E. (ANALIZA DIN PUNCT DE VEDERE A POLITICILOR EDUCAŢIONALE, A MEDIULUI ECONOMIC, SOCIAL, A TEHNOLOGIEI ȘI A MEDIULUI ECOLOGIC)
Contextul politic:
- Obiectivul prioritar al procesului de reformă traversat de învăţământul preuniversitar profesional și tehnologic îl reprezintă realizarea formării profesionale la nivelul celui din ţările Uniunii Europene, adaptată la cerinţele unei societăţi democratice, în concordanţă cu evoluţia pieţei muncii;
- Pe plan local există o preocupare în ultimii ani a administrației locale pentru dezvoltarea învățământului profesional și tehnologic, pornind de la strategia de dezvoltare economică locală și județeană;
- Descentralizarea sistemului de învățământ înseamnă implicit și creșterea influenței comunității locale asupra unităților școlare;
- Adaptarea ofertei educaționale la cerințele angajatorilor din parcurile industriale dezvoltate, din zona serviciilor de comerț, turism și alimentație publică;
- Promovarea unui management responsabil, dezvoltarea resurselor si gestionarea lor eficientă;
- Asigurarea unui învățământ de calitate întemeiat pe inovare, promovarea valorilor antreprenoriatului social ;
- Educarea elevilor în spiritul valorilor democrației și toleranței.
Contextul economic:
- Oradea a cunoscut a o puternică dezvoltare economică, bazată pe creșterea numărului de locuri de muncă prin dezvoltarea de parcuri industriale,servicii, turism;
- Dezvoltarea economică se reflectă pozitiv în sprijinul financiar pe care comunitatea locală îl acordă unităților de învățământ pentru realizarea proiectelor de infrastructură;
- Colegiul Economic „Partenie Cosma”, a beneficiat de fonduri importante pentru finalizarea lucrărilor la cel mai modern și complex campus școlar din Oradea;
- Colegiul Economic „Partenie Cosma” a atras finanțări importante prin proiectele derulate în cadrul unor programe de finanțare europene (Leonardo da Vinci, Erasmus) prin care s-a urmărit transpunerea în practică a strategiilor europene pentru educație și dezvoltare economică;
- Colegiul Economic „Partenie Cosma” este preocupat de identificarea de noi surse de autofinanțare (închirieri de spații, organizare de evenimente educative, conferințe, workshop-uri, tabere de vară educative etc.)
- Colegiul Economic „Partenie Cosma” își va elabora oferta educațională pe baza nevoilor și a cererii de educație exprimate de comunitate;
- Atragerea agenţilor economici în formarea inițială a forței de muncă prin încheierea parteneriatelor de practică, care asigură inserția ulterioară a absolvenților pe piața muncii;
- Stagiile de pregătire practică se realizează la agenții economici, selectați în funcție de condițiile oferite de aceștia pentru formarea profesională a elevilor;
Contextul social:
- Diversitatea cauzelor care generează delincvenţă în rândul elevilor impune reorientarea strategiilor de formare a personalităţii elevului;
- Elevii Colegiului Economic ”P. Cosma” provin din medii familiale diferite din punct de vedere social și economic;
- Eterogenitatea mediilor familiale din care provin elevii generează atitudini diferite faţă de problematica educaţiei, existând şi grupuri de interese care nu o receptează ca pe un adevărat mijloc de promovare socială;
- La nivelul unității există o strategie privind sprijinirea elevilor care întâmpina dificultăți în integrarea școlară;
- Strategia este implementată la nivelul unității prin colaborarea dintre conducerea unității, cadre didactice, psihologul școlii, părinți, autorități competente;
- Obiectivele acestei colaborări sunt: diminuarea violenţei şi a ratei infracţionalităţii, atitudine civică activă și incluziunea socială;
- Elevii cu situaţie materială precară beneficiază de ajutoare materiale: burse sociale, bani de liceu, burse de merit, burse de studii, decontarea cheltuielilor legate de transport.
Contextul tehnologic:
- Nevoile de formare a elevilor sunt sprijinite de utilizarea tehnologiilor moderne care asigură dobândirea competențelor generale și a competențelor specifice;
- La nivelul Colegiului Economic „Partenie Cosma”există 3 laboratoare de informatică dotate cu calculatoare performante , acces la Internet, imprimante, copiatoare, table SMART, multifuncționale, scanner, videoproiectoare în toate clasele, dotare ce asigură dobândirea competențelor lingvistice și a celor digitale;
- Utilizarea tehnologiilor moderne permite desfășurarea lecțiilor interactive ceea ce se reflectă în centrarea demersului didactic pe elev;
- Colegiul Economic „Partenie Cosma” urmărește adaptarea dotărilor tehnologice și informaționale la nivelul de tehnologizare a agenților economici parteneri.
Contextul ecologic:
- Activitățile iniţiate şi derulate de unitatea școlară nu afectează mediul prin deşeurile produse în urma procesului educațional;
- Preocupările în domeniul ecologic au în vedere reducerea poluării, folosirea unor materiale mai eficiente energetic;
- Colegiul Economic „Partenie Cosma” are implementată o procedură de colectare selectivă a deșeurilor reciclabile;
- Colegiul Economic „Partenie Cosma” derulează o politică de conștientizare a tinerilor cu privire la importanța protejării mediului;
- Colegiul Economic „Partenie Cosma” desfășoară activități permanente de ecologizare;
- Colegiul Economic „Partenie Cosma” își propune să transforme noul campus într-o casă verde.
PROMOVAREA UNOR PROGRAME CARE SĂ ASIGURE UTILIZAREA DEPLINĂ A DOTĂRILOR CAMPUSULUI PE ÎNTREAGA DURATĂ A ZILEI ȘI A ANULUI ȘCOLAR ȘI ASIGURAREA UNOR RESURSE EXTRABUGETARE SEMNIFICATIVE
În acest scop propunem:
· Implementarea unui program de funcționare specific, între orele 8.00 -17.00, astfel:
o 8.00 -15.00: ore de curs;
o 10.50 -11.10: pauză de masă;o
o 15.00 – 17.00: activități extracurriculare.
· Programul ”După școală tot în școală” – activități extracurriculare în intervalul 15.00 – 17.00 :
o Activități de remediere și susținere;
o Pregătirea elevilor pentru susținerea examenelor de final de ciclu (Bacalaureat și Atestat profesional);
o Pregătirea elevilor pentru olimpiade și concursuri, grupe de excelență;
o Pregătirea elevilor în vederea susținerii examenelor de atestare a competențelor IT (ECDL) și lingvistice (IELTS, Cambridge, SAT etc.);
o Activități în cadrul proiectelor și parteneriatelor naționale și internaționale;
o Cercuri culturale și artistice (cor, teatru, dansuri, lectură, pictură pe sticlă etc.);
o Activități de promovare a sportului și a unui mod de viață sănătos;
o Activități de voluntariat și caritate;
o Promovarea unui comportament ecologic generator al unei dezvoltări durabile.
· Închirierea spațiilor din campus (sala de sport, cantină, club, săli de clasă, laboratoare etc.) după încheierea programului (după ora 17.00), cu respectarea strictă a Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Oradea nr. 755/2013, a ”metodologiei de închiriere a spațiilor situate în incinta unităților de învățământ preuniversitar” astfel:
o Sala de sport - către cluburi sportive și asociații sportive, organizatorii de cantonamente și competiții;
o Cantina – către firmele prestatoare a serviciilor de catering;
o Clubul – către instituții publice și private în vederea organizării de conferințe, seminarii, cursuri, expoziții, târguri ale F.E. și alte evenimente cu caracter cultural;
o Sali de clasă și laboratoarele – către ONG –uri pentru organizarea de cursuri.
· Exploatarea campusului pe durata vacanțelor:
o Găzduirea de cantonamente și competiții sportive (sală de sport, internat și cantină);
o Organizarea de tabere și excursii pe durata vacanțelor (internat, cantină și club);
o
Găzduirea de cursuri de formare și conferințe naționale și internaționale (garsoniere, internat, cantină și club).
· Promovarea colegiului ca instituție gazdă pentru programele de formare continuă ERASMUS+ și încheierea de parteneriate cu alte instituții VET din Europa.
· Acreditarea colegiului ca centru ECDL și Centru de Testare Autorizat a competențelor lingvistice:
o Limba engleză (atestare Cambridge, IELTS și TOFEL);
o Limba franceză (atestare DELF);
o Limba germană (atestare Deutsche Sprachzertifikat );